Palvelut
Hallituksen jäsen HHJ
Olen Hyväksytty hallituksen jäsen -kurssin käynyt ja tutkinnon suorittanut vuonna 2022. Olen toiminut kolmen suomalaisen pk-yrityksen hallituksessa. Tällä hetkellä olen Rovio Pet Foods Oy:n hallituksen jäsen. Tuon hallitustyöskentelyyn osaamista liiketoimintastrategian, markkinoinnin, viestinnän, myynnin ja uutuustuotesuunnittelun saralta. Minulla on pitkä kokemus suurista elintarvikealan brändiyrityksistä, start-up yrityksestä sekä yli sadan pk-yrityksen kehitysprojektista.
Voin toimia myös yrityksen Advisory Boardin jäsenenä.
Projektijohtaja, vuokrajohtaja, interim
Johanna Siltala / Siltala Consulting voi auttaa yrityksiä myös projekti- tai vuokrajohtajasopimuksella. Voin tulla toimitusjohtajan avuksi keventämään taakkaa ja huolehtimaan esimerkiksi projektin etenemisestä. Voin tulla lyhyeksi ajaksi hoitamaan markkinointijohtajan tai markkinointipäällikön tointa, jos käsillä on esimerkiksi uuden tuotteen kehitys- ja lanseerausprojekti tai jos uuden henkilön rekrytointi uhkaa venyä pitkäksi prosessiksi. Voin tulla apuun myös esim 1-2 pvä/vko muutaman kuukauden ajaksi.
Markkinointistrategia, markkinointisuunnitelma
Markkinointistrategia auttaa löytämään yrityksen omat vahvuudet, kilpailuvaltit ja tavoiteltavan aseman kilpailijakentässä. Strategiatyö auttaa tarkentamaan viestinnän kohderyhmän ja valitsemaan keinot myynnin kasvattamiseen.
Markkinointisuunnitelman avulla mm jaksotetaan markkinointitekemistä, mietitään myyntiä tukevat toimenpiteet, asetetaan tavoitteet ja suunnitellaan satsaukset
Kilpailuvaltin kiteytys, asiakashyödyn korostus, miten erottua kilpailijoista
Yrittäjän on kaiken kiireen keskellä usein vaikea miettiä miten parhaiten erottua kilpailijoista, miten selkeästi kertoa omasta tuotteesta ja sen ylivertaisuudesta ja asiakashyödystä. Onko tuotteella selkeä kilpailuetu? Miten keräämme ja hyödynnämme palautteita ja reklamaatioita? Pitäisikö tuotetta mahdollisesti muuttaa?
Uuden tuotteen tai palvelun konseptointi
Yrityksen tulee uudistua, pysyä mukana kilpailussa, kehittää asiakastarpeeseen uusia tuotteita ja palveluita. Palvelukonseptointiprojektissa kiteytämme uuden palvelun markkinointi- ja myyntivalmiiksi ja suunnittelemme palvelun lanseeraustoimenpiteet.
Myyntitoiminnan kehitys
Yritys elää myynnistä. Minkälainen myyntikulttuuri teidän yrityksessä vallitsee? Kuinka laadukasta myyntityötä teillä tehdään? Myyntitoiminnan organisointi, ohjaaminen ja kehittäminen pitäisi olla yrityksen toiminnan ytimessä, liiketoiminnan strategian mukaan rakennettu.
Nettisivut, some-näkyvyys, hakukoneoptimointi
Nettisivut ovat yrityksen käyntikortti ja erittäin tärkeä myynti- ja markkinointiväline. Hyvät nettisivut toimivat kuin tehokas myyntihenkilö. Tarkkaan suunnitellut nettisivut houkuttelevat myös yrityskulttuuriin sopivia ammattitaitoisia työntekijöitä.
Noin 90% ihmisistä aloittaa tiedon etsimisen Googlesta. Yli 90% ihmisistä käyttää muutamaa suosituinta somekanavaa. Maailma pyörii näiden ympärillä. Yrityksesi sivuston teknisen- ja sisällöllisen optimoinnin sekä somemarkkinoinnin kannattaa olla näiden keskiössä
Arvot yrityksen voimana
Yrityksessä on aina vallalla jotkut arvot. Ihan aina arvoista ei kuitenkaan ole yhdessä keskusteltu tai yhdessä sovittu, mitkä arvot meidän toimintaamme ohjaavat. Arvojen tulisi näkyä yrityksen toiminnassa, arkipäivässä ja asiakaskohtaamisissa. Arvot ovat asia, joka kiinnostaa myös potentiaalisia uusia työntekijöitä: sopivatko yrityksen arvot minulle?
Suurin apu
Olen auttanut yli sataa yrittäjää viimeisen 6 vuoden aikana. Yrittäjien antamassa palautteessa korostuvat seuraavat asiat: kerrankin tuli otettua aikaa tärkeään asiaan, tehokkaasti käytetty aika, hyvä ulkopuolinen näkemys ja ammattilaisen sparraus, kilpailuvaltin löytyminen ja selkeät ohjeet siitä viestimiseen.
Projektin toteutus
- Miten: yrittäjä ottaa yhteyttä ja keskustelemme yrityksen markkinointiin tai myyntiin liittyvästä tarpeesta. Keskustelun pohjalta ehdotan 3-5 työpajan kehitysprojektia, pituus riippuu projektin laajuudesta. Teen alustavan ehdotuksen sisällöstä.
- Missä: Projekti toteutetaan yrityksen tiloissa tai tarvittaessa Turun keskustassa Siltala Consulting työhuoneella.
- Miten tarvitsee valmistautua: Tärkeintä on yrittäjän halu tehdä kehitysprojekti, sitoutuminen sovittuihin tapaamisiin, avoin mieli ja oma pää kirkkaana mukana.
- Kuinka paljon menee aikaa: Projektipäivä on 7 tuntia. Projektipäivän voi puolittaa. Yleensä Kehitysprojektit kestävät 3-5 päivää.
- Miten dokumentoidaan: Projektipäivän aikana Johanna Siltala täydentää työdokumenttia ja yrittäjä saa aina päivän /projektin päättyessä PowerPoint- työdokumentin itselleen.
Johanna Siltala on tehnyt yli sata kehittämisprojektia. Asiakkaat ovat olleet erittäin tyytyväisiä ulkopuolisen ammattilaisen näkemykseen, innostavaan otteeseen ja hands-on reippaaseen tyyliin.